pondelok 21. júla 2008

Klávesové skratky vo Win

Špeciálne znaky na slovenskej klávesnici

Možno to bude znieť smiešne, ale až dnes som sa dozvedel, že cez pravý alt sa dajú zapisovať niektoré špeciálne znaky anglickej klávesnice. Je to veľmi užitočné hlavne pri písaní kódu na slovenskej klávesnici.

&
RAlt + c

$
RAlt + ô

@
RAlt + v

\
RAlt + q


RAlt + e

[
RAlt + f

|
RAlt + w

]
RAlt + g

{
RAlt + b

}
RAlt + n

'
RAlt + p

ð
RAlt + s

Ð
RAlt + d

£
RAlt + l

ß
RAlt + §

<
RAlt + ,

>
RAlt + .

#
RAlt + x

*
RAlt + -

Klávesové skratky vo Windows

Prečo nepoužiješ myš? Veď s ňou je to jednoduchšie! Pre mňa nie! Nie že by som sa s myšou nedokázal rýchlo hýbať, ale mne je ten potkan odjakživa nesympatický. Preto všade, kde sa to len dá, dávam prednosť klávesnici. Zase som sa nezbláznil – obrázky kreslím myšou.

Týmto príspevkom začína mini seriál o klávesových skratkách v mojich oblúbených i nenávidených programoch, ktoré som však donútený používať. Dnes začneme z najhorším – s Windowsami.

Skratky na prepínanie medzi oknami alebo ich minimalizáciu

Alt + Tab alebo Alt + Esc
Prepínanie medzi oknami.

Win + Tab
Vybranie okna. Po stlačení klávesy enter sa okno zobrazí.

Alt + F4
Zatvorenie okna.

Win + m
Minimalizuje všetky okná.

Win + Shift + m
Maximalizuje všetky okná.

Win + d
Zobrazí plochu.

Alt + medzera + x
Maximalizuje okno (anglické Windows), v českých (slovenských) je to asi m. Nie som istý.

Skratky pre prácu so schránkou

Ctrl + X
Vystrihnúť.

Ctrl + C
Kopírovať.

Ctrl + V
Vložiť.

Skratky pre spustenie okien

Win + e
Spustí Môj počítač.

Win + f
Spustí vyhľadávanie.

Win + r
Spustí Run (Spustiť).

Win + pause
Spustí System properties (Systémové nastavenia).

Skratky pre prácu v Prieskumníku alebo Mojom počítači

F2
Premenovanie súboru alebo adresára.

Backspace
Posun o úroveni vyššie (v adresárovej štruktúre).

Del
Vymazanie súboru.

Shift + Del
Vymazanie súboru bez uloženia v koši.

Alt + Enter
Zobrazí vlastnosti označeného súboru, adresára.

Označovanie textu alebo súborov a rýchly pohyb v texte

Ctrl + A
Označiť všetko.

Shift + šipka
Označenie textu (súborov) v danom smere.

Ctrl + Shift + šipka
Označenie textu v danom smere po slovách.

Ctrl + šipka
Pohyb po slovách v danom smere (samozrejme iba doprava alebo doľava).

Ostatné skratky

Ctrl + Z
O krok späť (undo).

Ctrl + Y občas tiež Ctrl + Shift + Z
Odvolať krok späť (redo).

To sú všetky, čo ma tak narýchlo napadli. Ostatné sú väčšinou nepotrebné. Z vyššie uvedených aktívne používam asi tretinu.

Dobrým spôsobom, ako si uľahčiť prácu je tiež naučiť sa kombinácie s klávesou Alt v určitých programoch. Napríklad viem, že po stlačení Alt + t + i + d vložím nový riadok do tabulky v českom Worde XP.

Žiadne komentáre: